Можна чинити опір вторгненню армій,
вторгненню ж ідей чинити опір неможливо.
В. Гюго
Освіта спрямована на втілення в життя
української національної ідеї…
виховує громадянина і патріота України,
прищеплює любов до української мови і культури,
повагу до народних традицій.
Національна доктрина
розвитку освіти України
Саме так визначено завдання сучасної системи освіти, тобто виховання справжнього громадянина й патріота рідної землі.
Сьогодні недостатньо розуміти процеси, що відбуваються в Україні, акцент робиться на необхідності формування громадянської позиції.
Активна громадянська позиція формується і проявляється у різних сферах діяльності особистості, завдяки різноманітним формам і методам навчально-виховної роботи. Так, на сьогодні існують і мають право на існування різні концепції, моделі, технології, системи громадянської освіти та виховання, що ставлять собі за мету виховання відповідального громадянина, який активно приймає участь у житті країни.
Задачі громадянської освіти висуваються життям і визнаються актуальними й державою, й суспільством. Ідеї освіти й виховання громадянина, що поважає закони, є активним і відповідальним, здатен ефективно застосовувати свої знання, уміння й навички на практиці, є на даний момент ключовими.
Розмаїття моделей , існуючих сьогодні, підтверджує розвиток і розповсюдження системи громадянської освіти в нашій країні. Виділяють п’ять моделей громадянської освіти. Вони зустрічаються як в чистому, так і в змішаному варіантах.
Предметно-тематична модель базується на вивченні предметів, зміст яких спеціально спрямовано на засвоєння основ наукових знань в галузі політології, прав людини, суспільствознавства, громадяноведення. Це такі навчальні предмети як «Людина та суспільство», «Політика та право» тощо.
Інституціональна модель – являє собою домінування в організації життя школи суспільного самоврядування (шкільне самоврядування, громадянсько активна школа, центр територіальної громади)
Проектна модель – розробка й реалізація різних проектів суспільно - політичної, патріотичної, екологічної спрямованості
Диссемінаційна модель – впровадження готових розробок, сценаріїв, творчих справ, що забезпечують результативність навчально-виховного процесу з проблем правової грамотності, розвитку соціальних ініціатив
Міжпредметна модель – сукупність педагогічних прийомів і методів, об’єднаних загальною ціннісною спрямованістю до викладання будь-якого предмету.
Громадянська освіта неможлива без громадянського виховання
Найбільш вдало реалізуються аспекти громадянської освіти та виховання через компетентнісний підхід. Серед ключових компетентностей особливе місце займає громадянська компетентність.
У педагогічному плані громадянська компетентність особистості складається із таких компонентів:
- пізнавального (наявність національної свідомості та світогляду громадянина України);
- емоційно-почуттєвого (наявність патріотичних почуттів);
- діяльнісного (участь у громадській діяльності та соціальній творчості), які перебувають у певних зв’язках й взаємодії
Мова та література – формування дослідницьких та комунікативних умінь і навичок;
– критичний аналіз прочитаного тексту й почутої інформації;
– навчання участі в дискусії;
– постановка й аналіз проблеми;
– відстоювання своєї точки зору, позиції, їх аргументації;
– навчання спілкуванню з представниками інших країн та культур.
Формуванню подібних навичок та вмінь сприяють актині та інтерактивні
методи й прийоми. Їх можна застосовувати на будь-яких уроках, виховних заходах, класних годинах.
вторник, 17 ноября 2009 г.
Подписаться на:
Комментарии к сообщению (Atom)
Комментариев нет:
Отправить комментарий